کد مطلب:193062 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

آیا قرآن مخلوق است یا مخلوق نیست؟
عبدالرحیم می گوید : توسط عبدالملك بن أعین نامه ای به محضر امام صادق - علیه السلام - نوشتم كه: فدایت شوم؛ مردم درباره ی قرآن نظریه های مختلف می دهند اختلاف نمودند، گروهی مدعی شدند كه قرآن كلام خدا است مخلوق نیست، و گروهی دیگر می گویند: كلام خدا مخلوق است.

حضرت در جواب نوشتند: قرآن كلام خدا است، و حادث است و مخلوق نیست، و با خدای متعال ازلی نیست، خداوند برتر و بالاتر از این است.

خداوند عزوجل بود در حالی كه چیزی - نه شناخته شده و نه چیز ناشناخته - با خدا نبود.

و خدای عزوجل بود در حالی كه نه متكلم و نه مرید (و خواستار چیزی)، و نه متحرك، و نه فاعل و كننده ی كاری بود، بلند مرتبه و عزیز است پروردگار ما، تمامی این صفات محدث است و به هنگام حدوث فعل از او حادث شدند بلند مرتبه و عزیز است پروردگار ما.

و قرآن كریم كلام خدا است مخلوق نیست، در آن خبرهائی از گذشتگان است، و خبرهائی از آنچه در آینده بعد از شما خواهد پیش آید، از ناحیه ی خدا بر محمد رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - نازل شد. [1] .

- مرحوم صدوق - رحمه الله - می فرماید: معنی فرمایش امام - علیه السلام - كه فرمود: «مخلوق نیست» یعنی تكذیب نمی شود، نه اینكه مقصود این باشد كه حادث نیست چرا كه خود حضرت فرمودند: حادث است و مخلوق نیست و با



[ صفحه 137]



خدای تعالی ازلی نیست... تا آخر.


[1] التوحيد: 159، بحارالأنوار ج 54 ص 84 ح 66.